lørdag, august 27, 2011

Mer om iPad

iPaden eller Padda som den heter her i huset er blitt en økende del av mediekonsumet. Jeg kjøpte som sagt min (versjon 1) i London i juli 2010 og den har vært i bruk hver eneste dag siden det. Jeg bruker den mer og mer både som lesebrett for allehånde nyheter og oppbevaring av dokumenter. Det at man kan laste ned dokumenter i pdf og lagre det i iBooks er veldig bra. Og så ser jeg at den eter seg innpå notatboken min også. Den er grei å ha med i møter for å ta notater, og den er også på vei inn i mitt klasserom som foreleser - skal bare få somla meg til å sjekke teknikken litt mer.

Også bladkonsumet er på vei over - jeg abonnerer på flere utenlandske tidsskrifter bare elektronisk og det er jo fint - og det sparer sikkert miljøet også. Bøker og håndbøker lastes ned og alt er nå samlet på en hendig plattform - bare ikke avisene. Og her har jeg to synspunkter: Det ene er at det er for tregt og dårlig og vanskelig (lite intuitivt) å navigere og det andre er at pdf-sporet ikke passer til plattformen. Jeg har sagt det før og sier det igjen at man bør legge seg på en navigasjon ala the Economist. Den er enkel og intuitiv - selv om den har sine mangler den også (mangler video). Men alt ialt ligger ting til rette for å kunne foreta en myk overgang fra papir til nettbrett. Men da må også Anniken Huitfeldt og hennes departement ta en diskusjon med Finansdepartementet for å få en avklaring på momsspørsmålet. Det begynner å haste skikkelig. Nettbrettkonsumet av nyheter er i rask vekst. Det skal jeg skrive mer om senere.

I mens tar jeg meg en flytur med X-plane på iPaden. Jeg har lært meg å beherske landinger og unngå "flaming death".

Ingen kommentarer: