lørdag, februar 02, 2013

Hvor kommer det fra?

Min gamle far sa: "Mot dumskapen kjemper selv gudene forgjeves". Jeg holdt på å ramle av pinnen her forleden dag da jeg hørte om hvordan min særdelss oppegående, hjemmeboende, 96 år gamle svigermor ble behandlet. Hun fikk en telefon fra hjemmesykepleien om at de dessverre ikke kunne komme og dusje henne idag da det var for kaldt?? Hvabehager? sa svigermor. "Vi dusjer ikke folk når det er kaldere enn 10 minusgrader". "Det er en regel for det" Uten å krangle noe mer måtte min svigermor innse at det nok ville gå en stund til hun ble dusjet igjen. Og på hennes bad var det da slett ikke 10 minusgrader. Hva var grunnen til at svigermor ikke høylydt protesterte der og da? Hun ble vel litt forundret over innholdet i telefonsamtalen. Nei - hun turde ikke av redsel for å bli dårlig behandlet neste gang. Hun brukte faktisk ordet represalier. Denne regelen kan man undre seg over hvor kommer fra. Det må jo være at det er av hensyn til hjemmesykepleien og ikke den verdig trengende at de har denne regelen. De blir kanskje litt fuktige og øker risikoen for en forkjølelse? Men de blir vel sånn noenlunde tørre før de går ut igjen slik de sannsynligvis var da de selv dusjet samme morgen. Man kan jo undre seg over hvor en slik "regel" kommer fra - og hvem som bestemmer at det er slik? Er det ledelsen? Fagforeningen? Eller kanskje det er sykepleieren selv som ikke gadd den dagen? Jeg er sikker på at det finnes et utall av slike historier der den gamle biter i seg en urett og er litt engstelig for å være kritisk. For meg er det dumskapen som rår.

1 kommentar:

otbergo sa...

Jeg tipper denne regelen har oppstått i hodet til noen lokale, og i likhet med trollet, aldri ha blitt utsatt for solskinn! Ved offentlighet i mediene sprekker som regel slike trolltanker!