onsdag, september 29, 2010

25 år som konsulent

Den 1. oktober er det 25 år siden jeg begynte som konsulent i avisbransjen med et kontor i Nedre Storgate i Drammen. Jeg hadde sagt opp min jobb som salgs- og senere organisasjonssjef i Drammens Tidende ett år etter fullført MBA-eksamen i England. Full av pågangsmot dro jeg i gang med ett eneste oppdrag - for Laagendalsposten på Kongsberg. Og senere bare ballet det på seg. Det ble mye jobbing for Mediebedriftene (den gang Norske Avisers Landsforbund) og de store regionavisene. Jeg skrev bransjerapporter - Den Helintegrerte Avis - og jeg laget statistikker i lange baner. Og så i 1990 begynte jeg å jobbe i Sverige - i Malmø - med et stort oppdrag for Sydsvenskan. Og det ble hele 17 år i Sverige med oppdrag fra sør til nord. Og også i Norge har jeg holdt på fra Mandal til Honningsvåg. Utrolig mange spennende prosjekter og utrolig mange fascinerende mennesker jeg har møtt på denne lange veien. Årene som styremedlem i NTB med Tinius Nagell-Erichsen rett over bordet var en rik tid. Jeg er utrolig imponert over mangfoldet i pressen og den særegne ånd som finnes overalt. Det er noe eget ved å jobbe avis og medier - og dette har fulgt meg lenger enn de 25 år som rådgiver. I alt har jeg vært i bransjen i 33 år.

Og så ble det doktorgrad på en avhandling om ledelse og prestasjoner i norske og svenske aviser, som jeg disputerte på ved Henley Business School i 2003. Det åpnet døren inn i akademia hvor jeg nå frister tilværelsen som førsteamanuensis på BI og lærer i strategifaget, og fremdeles forsker og kommentator i mediebransjen. Det er en priviligert post å være på - både som observatør og deltaker i ulike prosesser. Og på BI får jeg brynt meg i grenselandet mellom teori og praksis - og praktisk pedagogikk.

Noe av det jeg er mest stolt av de senere årene er at jeg fikk tatt initiativet til Norsk Mediestatistikk i samarbeid med det svenske IRM. Svenskene har utviklet dette til å bli en anerkjent kilde for mediestatistikk og jeg er glad for at jeg har fått være med på det.
Og jeg vet også at min årlige prognoserapport for bransjen (Medieprospect) er satt pris på.

Nå er jeg snart på vei til Hamburg for å presentere Future And Change Study - en oversikt over utviklingsperspektiver og utfordringer for aviser og medier på verdensbasis i regi av WAN-IFRA. Det skal bli moro.

Og i slutten av måneden møter jeg 33 kompetente mediefolk fra hele Norden til den siste modulen i Nordic Media Programme 19 som selvfølgelig også arbeider med bransjens utfordringer. Det er meget spennende. Jeg har vært med på NMP, som kjører annethvert år, siden 1998.

Jeg har ikke tenkt å gi meg på lenge ennå - til det er mediebransjen alt for spennende. Og bakom synger iPad-en.

Jeg takker alle mediekolleger og klienter for fantastiske 25 år og ser fram til fortsatt nær kontakt med alle de hyggelige menneskene.

Ingen kommentarer: