fredag, mai 20, 2011

Tiden renner ut for den trykte avis?

Det er mange refleksjoner man kan gjøre seg etter å ha sittet i tre dager på en konferanse i New York med deltakere fra hele verden, hvor mediefolk - eksperter og praktikere har diskutert hva som er den sannsynlige medieutviklingen. I salen florerte det av iPad-er som notatblokker og den digitale utviklingen var påtagende. Det gjennomgående temaet var engasjement - og det kommer i alle kanaler. På mediekonferansen var ble det oppfordret til twittring og det skjedde i stor stil. Utenfor forelesningssalen var det bunkevis med aviser - men de fikk stort sett ligge i fred. Det er tydelig nå at selv om vi lener oss på cellulosen og henter store penger fra avisene, så er den "ubehagelige fremtiden" kommet oss en del nærmere. Det blir stadig tydeligere at vi må satse sterkere på web og apper, og personlig tror jeg at betalingsløsningene ikke er så langt unna - men ikke til den prisen som vi har idag. Felles for de fleste løsningene jeg har sett er at det er en kombinasjon av dyrt og dårlig. Selv kan jeg tenke meg en løsning der jeg betaler et abonnement for en viss tid, og med nedlasting av det jeg abonnerer på til hvilken enhet som helst - både mediebrett og telefon. Jeg kan også tenke meg en løsning der noe er gratis, men etter en viss tid må man betale en sum. Noen sverger også til AngryBirds-løsningen der det er lav inngangsterskel - men man må kjøpe til nye ting underveis. Uansett - disse modellene må prøves ut i praksis - og noe vil være bra og annet mindre bra. Og jeg tror at det går å finne nye annonseløsninger også - kanskje spesielt for mediebrett. Men vi skal ikke glemme bort mobilen heller. Den er jo allemannseie og med en utskiftningstakt som tilsier at de fleste av oss vil gå over på smarttelefoner over et par års tid.

Det er fremdeles et mulighetsvindu for den trykte avis - men det går mer på å bevare det som er så lenge som det går - trenden kommer ikke til å snu. Kan det leveres digitalt - så blir det digitalt, sier Jeff Jarvis, mannen bak boken What Would Google Do. Glem opplaget - det blir man bare misfornøyd av. Det er rekkevidden for mediet og ikke minst utnyttelsen av de nye fortellerteknikkene som gir resultater. Derfor må også organisasjonene forandres. Man må jobbe mye mer på tvers med journalister og teknologer, og skape nye og spennende løsninger. Og journalistikken får nye muligheter også - og det nye ordet som brukes er kuratering.

Nå har jeg nettopp lastet ned min favorittpublikasjon på brett: The Economist. Jeg gleder meg til å lese den på flyet hjem fra USA i morgen

Ingen kommentarer: