Det er helt utrolig å se den omstilling som har vært i reklamemarkedet over de siste 15 årene. Jeg har jo selv vært i mediebransjen i en årrekke og kunne jo aldri forestille meg den utviklingen vi har sett over de siste årene. Det har vært noen signaler underveis riktignok, men det er jo bare å se på tallene så ser man hvilken vei det går. Og aktørene omstiller seg så godt de kan.
Jeg har her delt inn statistikken fra IRM som publiseres på Medienorge.uib.no i fem deler: Trykt presse, som omhandler dagspresse, ukepresse, fagpresse og trykte kataloger. Jeg har latt direkte reklame (som jo også er trykt) være i egen gruppe. Så har jeg TV og radio, utendørs og kino - og til slutt den store sekken som er internett. Fra en dominans av trykte medier de første årene har jo trenden vært tydelig. Bare tenk på trykte kataloger som i 2005 var på 1,2 milliarder - og som nå er søkk vekk - spist av digitaliseringen.
Vi ser at TV og radio kulminerte rundt 2016 med økingen blant annet i strømmetjenester. Og selvsagt fikk jo både utendørs og kino en real smell med pandemien i 2020. Om vi ser på erfaringene fra finanskrisen blir det vel en liten opphenting nå som pandemifrislippet kommer og folk har penger å bruke, men strukturutviklingen går sin gang.
Fra 2019 til 2020 gikk det totale reklamemarkedet ned med 7%, men for dagspressen og direktereklamen var det tap på nesten 30%, og for kino og utendørs vel 40%. TV og radio gikk ned med 8% i 2020. Internettreklamen holdt godt med en vekst på 4% - og det er jo bra i denne sammenhengen.
Nå har altså internett/digital reklame en markedsandel på over 60% og en omsetning på over 12 milliarder av ialt 19,8 milliarder i 2020. Den digitale omstillingen er snart gjennomført - men det vil jo være en "long tail" av andre kanaler en stund til - så lenge det er regningsvarende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar