Ja - det kan se slik ut om man graver litt i tallene fra Norsk Mediebarometer for 2022. Det har jo vært mye prat om TikTok som kanal i det hele tatt i det siste, fordi de har kinesisk eierskap og man vet ikke helt hva som hender med brukerdata.
Men om vi ser på spørsmålet om andel som finner og får med seg nyheter på sosiale medier får vi fram en ganske så interessant graf:
Om vi drar bildet litt ut og sammenlikner dem som leser avis mot de som får med seg nyheter på sosiale medier så ser vi at det ikke er et enten eller - men varierende både og.
Her har vi kombinert to tabeller. Den venstre stolpen viser dem som leser avis og den høyre stolpen de som finner og får med seg nyheter på sosiale medier - ett eller flere.
Vi ser at opp til 24 år er det sosiale medier som leder racet, men aviskanalene (papir og digitalt) (med VG i spissen antar jeg) tar over etter det og akkumulerer i enkelte aldersgrupper opp til vel 80%. Den grå søylen viser gapet mellom de to og vi ser at det er størst i gruppene fra 16-24 år, der sosiale medier som nyhetskanal har en solid ledelse.
Ser vi på totalen er det 73% som leser avis og 55% som får med seg nyheter på sosiale meder. Man kan jo gjøre seg mange tanker om dette både med hensyn til kilder og redigering, men også med hensyn til om abonnement som forretningsmodell holder stand. Under pandemien så vi jo at publikum flokket seg om redaktørstyrte medier, men denne grafen viser jo at det finnes konkurranse.
Kilden for alt dette er SSBs Norsk Mediebarometer for 2022.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar