Kantar Media presenterte den 19.2.25 nye tall for nettsteder og avislesning, og det er fortsatt en nedgang å spore. Kantar oppsummerer det hele slik:
"Fortsatt tilbakegang for papiravisene ▪
De 156 målte papiravisene har en tilbakegang på 8,6 % i forhold til 2023. ▪ 23 % av befolkningen leser papiraviser daglig i 2024 ▪ Konsumet av papiraviser er nå 21 % av nivået i år 2000. ▪ Blant de 156 målte avisene har 65 opplevd en nedgang i lesertall, mens bare fire har hatt en økning i antall lesere i 2024. ▪ De 141 lokal- og regionavisene, som hver har under 25.000 lesere, har samlet sett en tilbakegang på 12,4 %. Spesielt de større lokalavisene har hatt en betydelig reduksjon i antall papiravislesere. ▪ Lesing av eAviser holder seg stabilt, med 4 % som leser eAviser daglig. De 157 målte eAvisene har samlet sett 222.000 lesere. Færre leser aviser på papir og nett ▪ 77 % leser minst én avis, enten digitalt eller på papir, daglig i 2024, mot 79 % i 2023. ▪ 71 % leser digitale aviser daglig: 63 % på mobil, 21 % på PC og 14 % på nettbrett. ▪ Samlet går avishusene tilbake med 6 % fra 2023 til 2024."
Ser vi på Norges største nettsider ser vi at VG er i topp med nesten 1,9 mill lesere, men med en tilbakegang på 3%. På denne siden er det bare YR som har økning. Været er alltid interessant og det har jo vært en del vær i det siste. Ellers ser vi at det er tilbakegang over det hele. Dagbladet med -15% og TV2 med 20%. Ellers er det bare mindre endringer. Det kan være at publikum nå retter sin interesse mot andre nettsteder i den store gruppen av sosiale medier. Det har jo vært nok av steder å bruke tiden på.
Det har jo vært en kjempelang trend med tilbakegang for avisene. Den strekker seg helt tilbake til OL-året 1994. Og vi ser at nettaviser har hatt en god vekst, men at den har kulminert etter pandemien.
Papiravisene har jo redusert sin utgavefrekvens for mange aviser og er nå på et nivå på bare 21% av nivået i år 2000. Vi kan vel observere en "long tail" i nedgangen av papiraviser. Det er spennende å se når de største avisene også reduserer sin frekvens.
Her ser vi en oversikt for avishusene. Den eneste avisen som øker her er Bergensavisen. Ellers noterer vi en drastisk tilbakegang for Dagsavisen - hele 44%. Alle andre aviser har nedgang eller stagnasjon.
Det som imidlertid har vekst er strømming av video og podkast.
Strømming har passert nettaviser og podkast har nådd 20% - og her er tilbudet stort av interessante podkaster. Mediebruken er i rask endring og det er en utfordring for mediehusene som må tilpasse og utvikle sine tilbud til en målgruppe som har stadig flere valg og ikke mer tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar