Jeg har liksom ikke den helt store skrivekløa på mediesaker for tiden. Egentlig sitter jeg vel og venter på den neste store bølgen som må komme - det vil si når annonsevolumene og -kronene på papirproduktet blir så lave at det ikke vil være mulig å opprettholde samme frekvens på avisutgivelsen og dermed at vi kommer enda nærmere en full digitalisering av avisbransjen. Jeg tror at det må komme en gang i 2018/2019. Da skal jeg nok kommentere mer.
Samtidig ser vi at mange lokale aviser jobber veldig bra digitalt. De er oppdatert, og de gir gode historier og sammenheng. Og det er jo det som er viktig: At avisene gir grunnlag for samtale og refleksjon og at vi kan lære oss noe som er nyttig i hverdagen.
Vi ser også at sosiale medier får stadig større omfang og det kan bli vanskelig å skjelne mellom det som er godt og dårlig, sant og usant.
Det blir spennende å se samspillet mellom profesjonelle medier og sosiale medier nå i valgåret. Vil det føre til mer interesse for politikk? Ikke vet jeg. Jeg pendler mellom fire fem aviser og NRK daglig og får vel med meg noe av det som foregår, men veldig interessert er jeg vel egentlig ikke. Og det er fordi det er for mye person og lite politikk.
I morgen begynner jeg på et nytt semester på BI - nye studenter og nye måter å jobbe på. Det er spennende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar