For en stund siden holdt jeg et foredrag om endringsledelse
for et publikum bestående av ledere og andre fra privat og offentlig
sektor. De var allerede interessert i
temaet endringsledelse, noe man kan forstå nå som næringslivet er inne i et
større skifte enn vi har sett på lenge.
Jeg stilte innledningsvis noen spørsmål til forsamlingen i
en elektronisk meningsmåling i auditoriet, og eksakt halvparten av de 104 som deltok
i undersøkelsen – femti prosent - svarte at de har eller har hatt en drittsekk
til sjef. Betyr det at halvparten av
alle sjefer er drittsekker?
Troligvis
ikke – men det er interessant å se dette i lys av temaet endringsledelse. Til og med Machiavelli skrev om at de som
forsøker seg på å gjennomføre endringer får fiender blant dem som motsetter seg
endringen, og bare lunkne tilhengere blant dem som har noe å vinne.
Kanskje er det slik at drittsekken ikke er det likevel, men
en krevende leder som driver organisasjonen ut av komfortsonen, og truer nedarvede
”privilegier”. For å få
endringsstrategier til å lykkes er man avhengig av at folk kjøper den endringen
som kommer. Når turen til skifteretten
er nærliggende og det er en akseptert krise – så er endringer enklere å
gjennomføre. Men når bevegelsene er
langsommere, men allikevel forutsigbare, er det mye vanskeligere å gjennomføre
nødvendige endringer – for vi har det vel bra som vi har det, og hvorfor endre
på noe som fungerer. Langdryge prosesser kan føre til at små og kanskje
uvesentlige detaljer blir store temaer, som forhaler en nødvendig prosess.
Drittsekker som sjefer er de som er rendyrket
narcissisistiske og som setter seg selv langt over organisasjonen de jobber
for. Som for eksempel når bedriften går
dårlig og man belønner seg selv med en fet bonus. Eller når man sier en ting og
gjør en helt annen. Eller når man
mangler alminnelig folkeskikk. Eller når man mobber/trakasserer og tukler med ansatte
på julebordet, og gjentatte ganger overskrider etiske grenser – og juger så det
renner.
Jeg tror de fleste mennesker som ansatte i organisasjoner
vil akseptere endringer bare det er en samlet og forståelig logikk rundt
det. Selvklart er ledere bedre betalt –
det er også for det aller meste akseptert – men det er når det fører til
overdreven og unødvendig maktbruk og intrigemakeri at drittsekkstemplet kommer
fram. Dersom ledere egentlig ikke liker
mennesker bør de ikke bli ledere. Da kan
mobbing også bli et resultat.
I mange yrker ser vi at drittsekkstemplet lett kan komme
fram. Det kan gjelde innenfor akademia,
offentlig sektor, media og blant så varierte virksomheter som sykehus og
teatre. Det er også et virkelig svakhetstegn
på en organisasjon og dens lederskap at man må trekke inn eksterne granskere
for å få klarlagt forholdene. Jeg tror i
stor grad det handler om mangel på kommunikasjon, og mangel på en klar visjon
og strategi – iblandet en god porsjon ego. Strategi handler om dype veivalg – noen er
populære og andre ikke. Og
unnlatelsessyndene er ofte de verste – det at man feier ting under teppet og
håper at det går over av seg selv. Det
gjør det ofte ikke.
Gode, helstøpte ledere evner å drive organisasjonen framover
selv i vanskelige tider. De som lyver
eller kjører sin egen agenda faller før eller siden igjennom. Men i blant kan
vel selv de beste ledere oppfattes som drittsekker dersom endringskravet
krasjer for mye med ens egen snevre agenda:
det er bare jeg som gjelder.
Og dersom man er redd for å miste jobben så tør man kanskje heller ikke si fra
– og drittsekken får holde på. Han eller
hun er ofte god venn med styret.
Nei – ledelse er ikke enkelt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar