Mange har vært i bransjen lenge
70% av respondentene er menn, og 56% av dem var over 50
år. 82% av dem var enten fra redaksjon
eller enledere og samtlige var toppledere.
70% kom fra lokale aviser og 11% fra regionale aviser. Noen få fra nisje
og nettaviser. Og over 80% har vært i
bransjen i mer enn 15 år, men derimot var det stor spredning på hvor lenge man
har vært i nåværende jobb. Her var det spredning, noe som tyder på at det har
vært ganske mye omorganisering i det siste. Bare 30% hadde vært i samme jobb i
mer enn 10 år. Og 30% hadde vært i samme jobb i 2-5 år.
Best på samarbeid og motivasjon
Jeg tok med noen spørsmål om lederpraksis. På en skala fra 1-5 scoret lederne høyest på
faktorer som støtte til medarbeiderutvikling og ros i det daglige
arbeidet. Her lå score på 4,2. Lavest score fikk bevisstheten om egen
ledelsesfilosofi. Her var score litt
over 3. Det kan bety at man ikke er så
klar over betydningen av ledelse i et mer langsiktig perspektiv. Dette støttes også av spørsmål om forståelse
av fremtidstrender. Så med andre ord –
det er litt svakere på strategisk ledelse og bedre på praktisk daglig ledelse.
Utfordring med rekruttering
Spørsmål om hva som er den største utfordringen avslører at
rekruttering faktisk er det som nevnes hyppigst. Det er både rekruttering av medarbeidere og
nye lesergrupper det er snakk om her.
Ellers er jo de vanlige utfordringene rundt digitalisering og økonomi. Noen nevner også slitne medarbeidere.
Konkurransen oppleves størst fra sosiale medier
Google og Facebook er det som nevnes hyppigst på spørsmål om
hvor konkurransen kommer fra. I mindre grad fra andre aviser og NRK, men bildet
av en medieverden i endring kommer også fra de endrede lesemønstre og
konkurransen om tid og oppmerksomhet.
Ingen store overraskelser her med andre ord.
Hjemmekontor fungerer
Den viktigste positive erfaringen man har med seg fra
koronatiden er at hjemmekontor fungerer.
Organisasjonen har vist seg veldig tilpasningsdyktig og fleksibel, og
det har blitt utviklet metoder som har vist seg å fungere godt i praksis. Alle dro lasset sammen, og det var positivt
for samholdet. Samtidig ble man også
flinkere rent teknologisk.
Men organisasjonen ble litt sliten
Pandemiens pris gikk på det sosiale og samholdet. Det var også noen som ble permittert. Det gikk også noe ut over ideskaping og
kreativitet, og det ble selvfølgelig også noen økonomiske utfordringer. Men det viktigste gikk på det sosiale.
Mer fleksible arbeidsformer er innført
Over 40% av de spurte sider at det er permanent innført nye
fleksible arbeidsformer som konsekvens av pandemien. Og det er bare ca 10% som sier at
arbeidsformene i liten grad er blitt endret.
Digitalisering øverst på agendaen
Ut fra en definert liste over utfordringer lot jeg
respondentene svare på hva som står på agendaen for tiden, og det er vel ingen
overraskelse at digitaliseringen er på topp.
Men det er andre utfordringer som kanskje er litt mer overraskende.
Med digitalisering i topp blir utfordringene med kultur og
organisering blottlagt på nye måter. Det
er så klart en sammenheng mellom digitalisering og kulturelle
utfordringer. Nye metoder og
arbeidsformer skal innføres, og det koblet sammen med nyansettelser skaper
utfordringer. Derimot ser vi at
lønnsomhetsforbedring og endring av frekvens ligger mye lavere på
prioriteringslisten, og nedbemanning er et spørsmål for de meget få.
6 av 10 har en strategiplan
Men det betyr at 4 av 10 bare delvis eller ikke har en
strategiplan. Nå varierer nok det veldig
med om man er en avis i et konsern eller ikke.
Men uansett – det å ha klarhet i hvor man vil er viktig uansett, og
pandemien har nok satt det langsiktige arbeidet noe tilbake.
Optimister tross alt
På en skala fra 1-5 med 5 som best scorer mediene 3,83 på en
optimismeskala. 74% sier at de er ganske
eller svært optimistiske for fremtiden og det lover jo godt.
Noen få hjertesukk
Noen ledere skrev at det med rekruttering er vanskelig. Og
noen er redde for virkninger av prisøkninger og utvikling av papirformatet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar