Du har sikkert lest det før. Det finnes en populær inndeling av "generasjoner" som brukes i populærefremstillinger av ulike data. La oss se på hva undersøkelser fra 2017 (august) og 2022 (juni) forteller oss om utviklingen av preferanser for lokale nyheter: (Tallene i parentes er fødselsår).
Flytter vi oss til 2022 er bildet forandret - og husk dette er bare på fem år:
Vi ser at papiravisen fremdeles er litt over for de aller eldste, men at de digitale mediene dominerer for samtlige andre grupper. Men vi ser også at sosiale medier ligger på 20%-nivå for Gen Z, dvs de som er født i 1997 eller senere.
Uansett hvordan vi snur og vender på disse sifrene over tid ser vi at det er den digitale verden som gjelder. Men vi vet jo at det økonomiske bildet ser annerledes ut. Det er en utfordring at avisøkonomien fremdeles er ganske så avhengig av papirinntektene, i en tid der kostnadsøkningene er påtagelige og sannsynligvis fremkaller mer drastiske omstillingstiltak. Selv har jeg trodd på sterkere omstilling i mange år - og har tatt feil. Papiravisene har vært og er seiglivede, men det spørs om ikke pristtigningene på papir og distribusjon nå presser på en full digital omstilling sterkere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar