I jazzen er begrepet "less is more" kjent. Det er ikke alltid man skal peise på med skalaer og hurtig spill i improvisasjoner, men utnytte pauser. Det var vel BB King som sa at dersom du ikke hører noe inne i hodet så skal du ikke spille det heller.
I en interessant artikkel i mitt yndlingstidsskrift The Economist er tittelen The Best Bosses know how to subtract work.
Det handler om å se på alle de tingene man driver med i interne prosesser og se om det bidrar til en mer produktiv organisasjon. Default-modellen er jo utvikling og vekst, men er det sikkert at man skal med seg alt man driver med ?
Ett sted å begynne er med møter: Er det nødvendig med alle møter? Kanskje skal ikke alle være med på alle møter. Og det er vel alltid noen som somler med å komme i tide. Jeg har vært på mange møter som er helt bortkastet fordi det blir for mye utenomsnakk og mer kos enn effektivitet. Særlig på mandager.
Og hva med e-poster. Bør du sende alle? Bør alle på sendelisten være med for "å være informert"? Og hva med ønsket svar? Og hva med innenfor og utenfor kontortiden?
Og så var det det med å fjerne prosjekter og annet som allikevel er gått i stå. Om et prosjekt ikke har noen framdrift kan det være greitt å avvikle det. Management-guru Peter Drucker sa det vel slik: Om vi ikke gjør dette allerede - ville vi gått inn i det dersom vi visste det vi nå vet? Han var en foretreder for planlagt avvikling.
I strategilitteraturen regner vi at den verste posisjonen du kan være i er dersom du skal være "alt for alle". Da er du i en "stuck-in-the-middle"-posisjon og det blir verken fugl eller fisk. Fokus er løsningen - det å satse på det som virkelig skaper en konkurransefordel. Og det kan være en brutal øvelse å gå inn i, spesielt dersom man har brukt mye penger eller har nøkkelpersoner som er dypt engasjert i det.
Artikkelen i The Economist slutter med at det å gjøre mindre bør være i enhver leders verktøykasse. gjør mindre - skap verdi.
Og for meg som kommer fra avisbransjen kan det jo være aktuelt å tenke over hva man skal skrive om i en avis. Hva er det viktigste vi kan drive med for å fylle samfunnsoppdraget ved å være en avis? Skal det være et "smörgåsbord" av alt - eller kan man tenke seg å kutte ut noe? Joda - det finnes områder å gå gjennom. Noen redaktører jeg har møtt har brukt begrepet "dritten i midten" om det stoffet man MÅ ha i avisen for å vise bredde. Det kan jo være et sted å begynne.
----
Illustrasjonen er forøvrig laget med Dall-E - kunstig intelligens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar