torsdag, desember 14, 2023

KI, jul og medieutviklingen - og en søt liten julehistorie



Det skjer en god del på en måned.  Selv har jeg vært opptatt med muntlig og skriftlig sensur på BI, og det er som alltid en blandet fornøyelse.  Men sannelig har det skjedd saker også.  IRM legger fram en prognose som sier at tingene ikke er helt lett for neste år.  Stagnasjon er ordet som brukes.  Og hver dag hører vi om de muligheter og trusler som KI representerer. KI-generert ble jo Språkrådets nyord for 2023.  Bildet overfor er generert med Dall-e i sin enkleste utgave med oppgaven: Julenissen spiller akustisk jazzgitar. 

Det uttrykkes stadig bekymring for mediemangfoldet, og så kom årets juleoverraskelse med at Schibsted deles i to - hvor avisene legges inn under Stiftelsen Tinius.  Et klokt trekk synes jeg, så er man ikke lenger avhengig av å tilfredsstille de kortsiktige forventningene på Børsen.  Men de strukturelle utfordringene er der like fullt, og det uttrykkes stadig bekymring om de lokale avisene kan overleve uten å være tilknyttet et større konsern.  Overgangen til fullt ut digital distribusjon krever nok andre muskler enn det som mindre aviser har i dag.  Nok en gang kan vi si at det neste året blir spennende i media. 

Så spørsmålet om frekvensnedgang og digitale abonnement i en stadig mer internasjonal konkurranse om mediepengene kommer nok til å prege bildet i 2024.   Og så fikk vi jo en renteøkning til  tidligere i dag.  Det gir nok et ytterligere press på konsumet, som igjen vil slå ut i reklamemarkedet.  Og Norges Bank skriver at nivået på renten kommer til å vare en stund.  Det sier noe om en svak utvikling fremover, selv om det meste av næringslivet går bra.   Men det er et oppdemmet reformbehov både her og der. 

Og så noe helt annet:

Jeg er som du kanskje vet jazzmusiker på si, og jeg går inn for landing før julen med en lokal konsert. Det har vært en fantastisk reise i dette året, hvor jeg også har fått spille med noen av de aller fremste musikerne i Bergen.  Gøy for en amatør som meg.  Her er et opptak fra Biblioteksbaren i Bergen fra april i år.  

Og la meg helt til slutt dele en sann liten julehistorie som en kollega fortalte for noen få år siden.  Denne kollegaen er ganske stor og kraftig og med et langt skjegg:

Seså - så har man lært en småbarnsfar med en skrikende fire-femåring en del nytt om oppførsel i en kø på supermarkedet i julestria. 

Skrikende barn:  Sjooo... ho..kjøøp sjoooookolade!!

Irritert småbbarnsfar: Skjerp deg!!

Skrikende barn: Kjøøøøøp  Sjokolaaaaaade!!

Irritert småbarnsfar peker på meg og sier: Ser du den gubben der? Hvem tror du at det er? Om du ikke skjerper deg så kan du bare glemme at julenissen kommer....

Jeg til irritert far: Det kan jammen du også dersom du fortsetter å kalle meg en gubbe.

Jeg til storøyet barn som akkurat har blitt stille:  Hva ønsker du deg mest til jul?  en hest eller en hundevalp? 

Storøyet barn med gråt i halsen: Valpen!

Jeg:  Så sier vi det da !!

Resten av køen: Latteren runger.......

God Jul til alle venner og kolleger

Ingen kommentarer: