Så har Reuters Institute for the Study of Journalism kommet med sin 2024 rapport og det er som alltid interessant lesning for en mediefreak. Rapporten og mye annet finner du her.
Den har tall for nesten 50 land og et lite snapshot fra Norge viser viktige trekk ved utviklingen.
Online - inkl. sosiale medier ligger på topp og har ikke forandret seg mye. Men vi ser nok en gang at print har gått ned kraftig over de siste årene, og det samme har TV. Sosiale medier for seg har også gått ned og det skyldes i stor grad Facebook.Plattformen det leses på er i stor grad mobilen:
Vi ser at nettbrettet ikke har slått veldig an og har ligget rundt 37% i de siste årene. Mobilen er nok for de fleste en mer lettvin løsning som man alltid har med seg. Men jeg legger merke til for min egen del at det er mange litt oppe i årene som sverger til nettbrettet, fordi det også kan simulere en printavis (e-avis).
Norge ligger høyt på tillit til mediene med 55% som sier at de for det meste stoler på nyhetene.
Facebook er fremdeles den fremste sosiale medier kanalen, også for nyheter totalt sett. Og vi kan se at Podcast begynner å få fotfeste med 42% som har hørt på den i løpet av siste måned.
Alt i alt har denne rapporten et vell av analyser og observasjoner og viser med tydelighet hvordan de digitale mediene har utviklet seg. Nå er det også AI og tillit som står høyt på agendaen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar