tirsdag, juli 02, 2024

Medietilsynet med ny økonomirapport 2019-2023

 Det er alltid spennende når Medietilsynet kommer med sin årlige rapport om avisenes økonomiske utvikling.  Konklusjonen for året 2023 er at det er en viss bedring i driftsresultatet, men at lønnsomheten er lav.  Avisene er jo fremdeles i den store digitale omstillingen, og selv om konsernene har vært dyktige på rasjonalisering og kostnadskontroll er det fremdeles utfordringer - spesielt på annonsesiden.  De internasjonale aktørene Google og Facebook tar stadig store markedsandeler fra annonsemarkedet, og på lesersiden er det utfordringer med å oppnå stabil lojalitet spesielt i de yngre aldersgruppene.

Rapporten i sin helhet kan du finne her.

Som du ser av figuren nedenfor er det nå 50/50 i inntekter fra papir og digitalt, og dette har endret seg fra 70/30 siden 2019.


Kilde: Medietilsynet.

Og avisene er nå helt avhengige av brukerinntektene som figuren nedenfor viser.  Nå er hele 63% av inntektene brukerinntekter.



En annen interessant opplysning i rapporten er at avisenes prisøkning på abonnement har vært på 12% mens KPI har vokst med 5,5%.    Rapporten sier noe om konkurranseutviklingen, og vil komme tilbake med mer informasjon om dette senere.  

På annonsesiden  er det slående hvilken konkurransekraft som kommer fra de internasjonale aktørene, og hvor raskt denne utviklingen har gått.  

Sammenlikner man utviklingen for de ulike kanalene ser vi at det har vært en økning i digitale annonseinntekter og en mer enn halvering av papirinntektene.  Og økningen for Google og Facebook har vært ganske formidabel fra 6,3 mrd til 10,5 mrd.   De utgjør nå 42% av det totale annonsemarkedet. (Det er jo andre kanaler her som ikke er med i diagrammet som TV, utendørs og radio). 

Utviklingen for annonseinntektene for avisene vises slående i følgende diagram med data helt fra 2013, og viser med all tydelighet den strukturelle omvandlingen som har funnet sted i mediebransjen og avisene:



Annonsepapirinntektene i 2013 var på 5969 mill kroner og i 2023 på 1338 mill kr.  Det i seg selv er en utvikling på minus 77%,  og samlet sett er annonseinntektene gått ned med nesten 45%.  Det er klart at det er en gedigen utfordring.

Det har jo også vært utfordringer på kostnadssiden for avisene.  Papirprisene har øke voldsomt og det blir dyrere og dyrere å distribuere papiraviser.  Medietilsynet har i sin rapport gjort beregninger på effekten av å slutte med å utgi papiraviser i det hele tatt.   Det handler jo om i hvilken grad abonnenter er lojale mot sitt mediehus og vil fortsatt betale selv om papiravisen forsvinner.  Konklusjonen foreløpig basert på en del forutsetninger er at det ikke er lønnsomt å slutte med papiravis.  Bransjen vil gå fra pluss til minus i allfall i det korte perspektivet.   

Det hele henger på i hvilken grad avisene vil være istand til å kunne ta betalt for uavhengig og troverdig journalistikk i en tid der falske nyheter florerer.  Avisene har sterke merkevarer og vi får da inderlig håpe at det holder også den dagen da det ikke lenger svarer seg å utgi papiravis.  Flere aviser har jo redusert publikasjonsdager i løpet av det siste året, og det gjenstår at noen av de største regionavisene går til det skrittet.   Jeg har jo for mange år siden satt 2025 som sluttstrek for papiravisutgivelser.   Det er nok noen aviser som vil fortsette i ukeavisformat på papir, så det blir en long tail i papiravisopplaget.  Men tallene og statistikken har i årevis pekt mot et sluttpunkt.  Som alltid er det spennende å følge med i mediebransjens utvikling. 

Ingen kommentarer: