Hvem er TikTokerne – og hvor får de lokale nyhetene sine fra?
Visste du at nesten halvparten av TikToks brukere i Norge er kvinner mellom 18 og 29 år – og at nesten 1 av 4 i denne gruppen henter sine lokale nyheter via sosiale medier?
📱 TikTok-brukerne skiller seg tydelig ut:
-
59 % er kvinner
-
42 % er mellom 18 og 29 år
-
De eldre generasjonene er nesten fraværende
-
Bruken av radio og papiravis er nær null
-
Men: Digitale nettaviser står fortsatt sterkt
🔎 Samtidig sier hele 23 % av TikTok-brukerne at sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og X er deres viktigste kilde til lokal informasjon – sammenlignet med bare 8 % blant andre.
Dette forteller oss at: ➡️ Den unge, digitalt drevne målgruppen ikke nødvendigvis er avkoblet fra lokaljournalistikk – men de må nås der de er. ➡️ Sosiale medier er en kritisk kanal for å spre lokal kunnskap og nyheter. ➡️ Tradisjonelle medier som papiravis og radio har svært begrenset rekkevidde i denne gruppen.
Så da vet vi hvilken vei det går...
Nesten all tekst her er generert med ChatGPT. Data er fra min nylige medieundersøkelse N=1008 som er gjennomført i samarbeid med MBL, Stiftelsen Tinius og Norsk Redaktørforening.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar