Denne uken har vi hatt to presentasjoner for mediekonsernene. Først Polaris som har svekket resultat og så i dag Schibsted som sliter med nyhetsmediene. For sistnevnte skal det spares 500 mill over to år i Newsmedia og for Polaris er det varslet kutt.
Så nå nærmer det seg vel tiden for de større strukturelle grepene. Amedia har jo i lengre tid fjernet utgivelsesdager for mange av sine titler, og nå står vel snart det aller største avisene for tur. Men det er komplisert dette her. På den ene siden er det kampen mot kostnadssiden med papir, strøm og drivstoff. På den andre siden er det å skape lojalitet bland digitale brukere som det er varierende betalingsvillighet hos. Og konkurransen på annonsesiden er jo gedigen - med Google og Facebook som store aktører.
Jeg har jo i årevis fulgt med på spesielt papiravisenes utvikling og sett hvordan den nå nesten er forsvunnet som foretrukket kanal. På grunn av tidlig deadline er jo ikke papiravisene lenger nyhetsaviser. Nyhetene kommer på nett og mobil.
Dette diagrammet fra fjorårets markedsundersøkelse viser jo med all tydelighet utviklingen over en tiårsperiode. Og det er nok på tide å ta konsekvensen av det. Når man skal jage effektivitet i verdikjeden for print er nok veien ganske klar - gradvis avvikling gjennom reduksjon av utgivelsesdager og til slutt - full nedleggelse av print. Så gjenstår det å se hvem som tar spranget først.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar