Det er en kontinuerlig debatt og forskning rundt spørsmålet
om kjønn og ledelse. Flere studier og forskningsarbeid har blitt gjennomført
for å prøve å finne ut om det er kjønnsforskjeller når det kommer til
lederferdigheter og organisasjonsledelse.
Noen studier hevder at kvinner har visse egenskaper og
ferdigheter som gjør dem til effektive ledere. For eksempel hevdes det ofte at
kvinner er bedre lyttere, mer empatiske og har bedre samarbeidsevner. Disse
egenskapene kan være viktige i moderne organisasjonsledelse.
På den annen side hevder andre studier at det ikke er noen
signifikante forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder
lederferdigheter. De hevder at suksess som leder avhenger av individuelle
egenskaper, ferdigheter og erfaring uavhengig av kjønn.
Selv om det finnes forskning på dette området, er det viktig
å være klar over at det ikke er en universell konklusjon. Forskningen er ofte begrenset,
og det er vanskelig å generalisere funnene til alle organisasjoner og
lederskapssituasjoner.
Det er også viktig å merke seg at det å være en god leder
handler om en kombinasjon av faktorer som personlighet, ferdigheter, erfaring,
kunnskap og kontekstuell forståelse. Kjønn bør ikke være det eneste kriteriet
for å bedømme en persons evne til å lede.
Noen eksempler på forskning på dette temaet fra Skandinavia:
1. En studie utført i Norge undersøkte egenskaper som
oppfattes som viktige for lederferdigheter blant både menn og kvinner.
Resultatene viste at kvinnelige ledere tenderte til å score høyere enn mannlige
ledere på egenskaper som empati, kommunikasjonsevne og problemløsning. Studien
understreket imidlertid at flere individuelle faktorer bør tas i betraktning
når man vurderer lederdyktighet, uavhengig av kjønn.
2. En studie fra Sverige analyserte koblingen mellom kjønn
og lederstil i små og mellomstore bedrifter. Resultatene indikerte at kvinner
ofte brukte mykere, mer inkluderende lederstiler, mens menn tenderte mot en mer
autoritær stil. Samtidig antydet studien at det å være kvinne ikke automatisk
betydde at man ble ansett som en god leder. Andre faktorer som erfaring,
utdanning og personlighet spilte også en viktig rolle.
3. En studie fra Danmark undersøkte koblingen mellom kjønn
og lederstillinger i offentlige organisasjoner. Resultatene viste at kvinners
underrepresentasjon på lederposisjoner ikke skyldtes manglende evne til å lede.
Faktisk fungerte kvinnelige ledere bedre enn mannlige ledere på enkelte
områder, som for eksempel å være åpen for andres input og å gi tilbakemeldinger.
Studien poengterte imidlertid også at strukturelle og kulturelle hindringer
kunne hindre kvinner i å oppnå lederposisjoner på lik linje med menn.
Når det er sagt gjorde jeg en studie om lederskap blant
medieledere tilbake i 2014 i forbindelse med fusjonen mellom Edda Media og
Apressen. Jeg fikk med ledere fra begge
konserner og på ulike nivåer. Til sammen
91 menn og 26 kvinner i lederposisjoner besvarte undersøkelsen.
Jeg benyttet en anerkjent modell for lederpraksis i undersøkelsen. Det er Leadership Practices Inventory som er utviklet at Kouzes and Posner på 1980 tallet og revidert og tilpasset over tid. Jeg brukte denne modellen da jeg skrev min doktoravhandling i 2003.
Den måler hvor ofte ledere
engasjerer seg i ulike praksiser innenfor i alt fem områder:
1.
Model the way – som handler om å ha verdier og
lede gjennom å sette et eksempel.
2.
Inspire a shared vision – som handler om å ha et
positivt fremtidsbilde og få folk med på det.
3.
Challenge the Process – som handler om å
innovere i det daglige og hente inspirasjon utenfor virksomheten – det å stille
spørsmål om dagens virksomhet er godt nok.
4.
Enable others to act – som handler om kompetanseutvikling
og samarbeid på bred front
5.
Encourage the heart – som handler om å belønne
og feirer rett adferd og markere at man er på rett vei.
Som tidligere nevnt vil det være resultater som varierer med
både kultur, kontekst og personlighet og helt til bunns kommer vi vel aldri, men
denne lille undersøkelsen viste følgende:
1.
Ingen signifikante forskjeller etter alder,
avdeling eller hvilken organisasjon man opprinnelig kom fra.
2.
Høyest engasjementsscore kom på totalt sett på området som
kompetanseutvikling og samarbeid (#4)
3.
Det var signifikante forskjeller til fordel for
kvinnene på tre av fem områder:
a.
Å lede gjennom eksempel (#1)
b.
Å utfordre i det daglige (#3)
c.
Å belønne og feire (#5)
Kan dette gå tilbake til noen av de funnene som er referert i
forskning omkring lytting, engasjement og empati? Det
er jo mulig og verd å tenke over. Det
har jo også over mange år vært fokus på kvinner i ledelse i mediebransjen. En opptelling jeg gjorde om medieledere fra
en adresseliste jeg har fra februar 2023 viser at 30% av medielederne var
kvinner og 70% menn. Men i det store og hele er det over tid ingen forskning så vidt jeg vet som peker på at kvinner er bedre enn menn, Men i denne lille studien var det noen indikasjoner.
Jeg har selv sett og kjent flere ledere i media og mange av
dem har veldig gode egenskaper som passer den dynamikken som finner sted i
omstillingstider. Det er kvinnelige
toppledere i flere av de største mediehusene i Norge: Schibsted, Aftenposten, Bergens Tidende,
Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Sunnmørsposten og NRK -
bare for å nevne noen jeg kommer på i farten. Og på BI er det både kvinnelig rektor og flere
kvinnelige instituttledere. Uansett går det rett vei i likestilling mellom kjønnene, men det er en annen debatt.
Ledelse er komplekst, personavhengig og situasjonsbasert. Det viktigste er nok at vi har bredde og
mangfold i ledelse. Og det hjelper godt
med en god utdanning i bunnen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar