Den klassiske direktereklamen som vi har gledet eller irritert oss over i mange år har også fått juling av den digitale utviklingen. Fra å være et marked på 2,7 milliarder i 2005, og en markedsandel på 16%, ble det i pandemiåret 2020 bare registrert i underkant av 1 milliard (996 mkr) (5% markedandel).
Digitaliseringen og målstyringen av den digitale reklamen har jo gjort sitt, men vi ser jo at områder som bil, eiendom, hus og hage og dagligvare fremdeles er representert hist og her. Mange har jo lapp på postkassen om at de ikke ønsker DR også.
Kurven, med data fra IRM (Medienorge.uib.no) ser slik ut:
Og om vi lar Excel hjelpe oss med en fremskrivning av data basert på historien så får vi som resultat en halvering av omsetningen de neste tre årene:
Det er vel den veien det går. Og debatten om klima og klimaavtrykk gjør seg vel gjeldende her også. Er direktereklamen bærekraftig?
Selv er jeg glad for at jeg slipper å dra all direktereklamen ut i papiravfallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar