Tallene fra IRM/Medienorge.uib.no viser at reklame på kino har holdt seg ganske godt over de 15 årene som målingene dekker. Litt opp og ned på grunn av finanskrise og annet, men den store strukturelle endringen har ikke kommet. Og kinoene har jo rustet seg til kamp og har blitt markedstilpasset på mange vis. I de store byene er det multisalkinoer - her i Bergen er det 2 som har mange saler hver. Og det finnes et bredt tilbud av filmer. Og det er noe med kinoopplevelsen når det er stort lerret og lydnivået er på grensen til det uutholdelige. Digitalisering har vært positivt også for kinoene - og vil du oppleve popcornlukten så er kinoen stedet.
Fram til 2019 var reklametrenden ganske god, noe dette diagrammet viser:
Men nedstengningen har gjort sitt og det er jo katastrofalt svake tall for 2020, der kinoen bare var virksomme et par måneder før nedstengning - noe dette diagrammet tydelig viser. For hele 2020 havnet man på 90 mkr, noe som er det laveste målt noensinne - og med pandemien som klar årsak.
Her ser vi at kinoreklamen virkelig var inne i et unntaksår. Men hva nå? Det blir spennende å se. Tallene for første halvår 2021 peker naturlig nok i riktig retning, og det er gode titler for tiden, som får folk til å gå på kino (Verdens verste menneske blir jo norsk nominasjon til Oscar). Og så har vi jo James Bond så klart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar