Vi har jo visst det lenge. Internettbruk og sosiale medier er blitt mainstream så det holder. Men kanskje har vi ikke helt fått med oss hvor raskt dette har gått, og hvordan det etterhvert har grepet hele befolkningen. Vekselvirkningen av teknologi og tjenesteutviklingen har gjort internett til en samfunnskritisk viktig faktor.
Internett kom jo "på markedet" tidlig på 1990-tallet, og ble registrert første gang i SSBs mediestatistikk i 1997 med 7%. I tabellen for 2021 er tallet 93%.
I vår statistikk er tallet for 2022 96%, og vi må vel kunne si at internett dermed brukes av alle.
Når det gjelder bruken av sosiale medier kan vi se en dramatisk utvikling. Sosiale medier i 2011 var på 39% i snitt, og var vel for det meste Facebook, men vi ser i 2022 at mengden av de ulike sosiale medier har gjort at bruken av denne medieplattformen i 2022 er økt til 83%.
De yngste var allerede i 2011 tunge brukere av sosiale medier (84%).
Og vi ser jo her hvordan de andre aldersgruppene etterhvert har kommet til i bruken av sosiale medier slik at det samlede nivået nå er på 83% pr dag i vår undersøkelse fra juni 2022. Vi har her spurt om du brukte internett eller sosiale medier i går.
Det har som vi ser vært en formidabel utvikling i bruken av sosiale medier, og vi kan av detaljtabellene se at det er ulikheter på kjønn og alder i bruk av de ulike sosiale mediene:
Vi ser at Facebook er på topp, men at den har falmet litt i bruken for den yngste aldergruppen. Der ligger Instagram og Snapchat på samme nivå, Vi ser også at Instagram og Snapchat er viktigere for kvinner enn for menn. vi ser også at Youtube er blitt en kanal for 50% av publikum. Tiktok derimot er for de yngste.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar