fredag, oktober 07, 2022

Ny medieundersøkelse blant studenter

 Jeg er så heldig at jeg har tilgang til et godt datagrunnlag for å se hvordan mediepreferansene utvikler seg blant unge mennesker - nærmere bestemt BI-studenter.  De skiller seg nok litt ut fra annen ungdom, men jeg tror i det store og hele at deres medieadferd er ganske så representativ.  Og det er ganske så jevne resultater fra år til år, så jeg antar at materialet er ganske robust.  Denne gangen har jeg et materiale fra 507 studenter ved BI i Bergen fordelt på alle tre studieår.  Undersøkelsen er gjennomført i løpet av de siste tre ukene. 

I en serie blogginnlegg skal jeg nå presentere resultatene - så kan du se selv - og kanskje la deg overraske?

Jeg begynner med hvilken interesse de unge har for ulike nyhetskategorier.

På en skala fra 1 til 5 der 1 = Ikke interessert og 5 = Svært interessert  ble resultatene slik når jeg slår sammen verdiene 4 og 5 på skalaen:  Ganske interessert og svært interessert.


Her ser vi at de nasjonale nyhetene ligger på topp. Slik var det i 2018 også.  Jeg kan tenke meg at det er VGs sterke posisjon som medium som slår gjennom her.  Og vi ser også at utenriks og lokale nyheter ligger ganske høyt.  Når det gjelder lokale nyheter er kvinner mer interessert enn menn (54% mot menns 36%). Kvinner er mindre interessert i utenriks, og mennene er vesentlig mer interessert i sport (64% mot kvinner 13%).   Kvinner liker kjendiser (50%), og menn liker økonomistoff (59%).   Kvinner er også anelsen mer interessert i reiser (46%).  Og ingen er noe særlig interessert i kommentar og debatt.   Det foregår kanskje mer i sosiale mediekanaler. 

Ingen kommentarer: